10 علت درد زیرشکم هنگام نزدیکی و دلایل آن

author Image ادمین سایت sina
Calendar Icon 08 شهریور 1401
user Image زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
Blog Image

دردی که در زمان رابطه جنسی یا پس از آن احساس می شود را دیسپارونیا می گویند که نام آشناتر آن، درد واژنی است.

گاهی اوقات شدت درد خیلی قابل توجه نیست اما دربرخی از زنان این درد شدت پیدا می کند؛ به گونه ای که رابطه جنسی برایشان عذاب آور خواهد بود.

درد هنگام نزدیکی، چه مشکلاتی به همراه دارد؟

این درد می تواند مشکلات متعددی از جمله: دوری از رابطه، سرد شدن روابط زناشویی و افسردگی زن را ایجاد کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعات مفیدی درباره علل درد زیر شکم پس از نزدیکی، راه های تشخیص و درمان آن صحبت کنیم. پس تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

این درد می تواند مشکلات متعددی از جمله: دوری از رابطه، سرد شدن روابط زناشویی و افسردگی زن را ایجاد کند. در این مقاله می خواهیم اطلاعات مفیدی درباره علل درد زیر شکم پس از نزدیکی، راه های تشخیص و درمان آن صحبت کنیم. پس تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

علت درد زیرشکم هنگام نزدیکی

 

برخی از بانوان در حین رابطه جنسی یا بعد از دردهایی در ناحیه زیرشکم، واژن و لگن خود احساس می کنند. گاهی اوقات شدت این دردها خفیف بوده و گاهی اوقات بسیار شدید. اگر میزان درد از حدی فراتر رود، زن از رابطه جنسی گریزان می شود و به بیماری های روحی چون افسردگی دچار خواهد شد. عوامل بسیار زیادی وجود دار که می تواند رابطه جنسی را دردناک سازد. تا پایان مطالب ما راهمراهی فرمایید تا اطلاعات مفیدی در این حوزه بیاموزید.

 

عوامل ایجادکننده درد در زمان سکس

 

در زمان برقراری رابطه جنسی ممکن است زن در زمان دخول، در حین رابطه جنسی یا پس از آن درد احساس کند. این درد می تواند شامل خشکی و سوزش واژن نیز شود. امکان دارد منشا درد مشخص باشد یا درد بصورت کلی حس شود.

 

در ادامه مواردی که ایجاد درد می کنند را ذکر می کنیم:

 

1.عوامل روحی-روانی

عوامل روحی به اندازه عوامل جسمی می تواند ایجاکننده درد در زمان نزدیکی باشد. روان شناسان جنسی می توانند کمک زیادی به شما در این زمینه داشته باشند.

 

2.خشک بودن واژن

در زمان تحریک شدن، غده های موجود در دهانه واژن مایعی را ترشح می سازند که به آسان شدن رابطه جنسی بسیار کمک می کند. هنگامی که مقدار این مایع کاهش پیدا کند رابطه جنسی دردناک و سخت می شود.

عدم آمادگی جسمی برای سکس، کاهش میزان هورمون استروژن، استفاده از برخی داروها و... می تواند از حجم این مایع کم کند.

 

3.واژینیسموس

در واژینیسموس عضله های کف لگن بصورت غیرارادی منقبض خواهند شد و در زمان رابطه جنسی درد ایجاد می کنند. درد ناشی از واژینیسموس متفاوت بوده و از کم تا زیاد را شامل می شود.

 

4.زخم در مجرای تناسلی

وجود هرگونه جراحت یا آسیب به اندام زنانه می تواند ایجاد درد در زمان رابطه جنسی کند. ختنه زنان، جراحی نواحی لگنی یا جراحی تصادفات می تواند از جمله آسیب ها باشد. برخی از زنان بعد از زایمان کردن به مشکلاتی دچار می شوند.

 

5.عفونت

عفونت ادراری، عفونت های مقاربتی جنسی، ملتهب بودن اطراف واژن و عفونت های قارچی می تواند باعث تجربه درد در زمان نزدیکی شود.

 

6.مشکلات پوستی

مشکلات پوستی در نواحی تناسلی می تواند موجب درد شود. مشکلاتی مانند: اگزما، لیکن پلان و لیکن اسکلروسوس، حساسیت به جنس لباس زیر، مواد شوینده و سایر محصولات بهداشتی می تواند بر شدت درد بیفزاید.

 

7.آتروفی واژن

در آتروفی واژن، دیواره های واژنی نازک و حساس می شوند که دلیل این اتفاق کم شدن هورمون استروژن تولیدی است. این بیماری معمولا بعد از یائسگی اتفاق می افتد.

 

8.التهاب مثانه

اگر دیواره های مثانه بعلت عفونت های باکتریایی ملتهب باشند می توانند درد در زمان دخول را ایجاد کنند.

 

عوامل مختلفی چون: آندومتریوز، فیبروم، کیست تخمدان، عفونت لگنی، پوزیشن جنسی، سرطان رحم و دهانه رحم، عفونت های سوزاک یا کلامیدیا و غیره می توانند ایجادکننده درد باشند.

اگر این دردها برایتان بیش از 2 بار رخ داد و هربار بر شدت درد افزوده شد، بهتر است فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. روش های درمانی متعددی برای حل این مشکل وجود دارد.

 

درد واژن در ابتدای آغاز روابط جنسی تا حدودی طبیعی است، زیرا می تواند بعلت از دست رفتن پرده بکارت باشد. طبق اماری که انجمن مشاوره جنسی منتشر کرده، حدودا 3/1 خانم های جوان و 2/1 زنان میانسال از درد واژن رنج می برند.

 

عوامل ایجادکننده درد در زمان نزدیکی

 

علت های مختلفی برای بروز درد در زمان رابطه جنسی وجود دارد، مانند:

 

1-عفونت های زنان

2- رشد اجزای غیرطبیعی چون فیبروئید

3- مشکلات جسمانی

4- اختلالات روحی

 

در برخی موارد شخص بعد از رابطه جنسی احساس درد دارد اما فکر می کند این درد ناشی از مشکلات جسمانی است. مراجعه به یک روان شناس جنسی می تواند بسیار موثر باشد. بهتر است پیش از مراجعه به پزشک نوع دردتان را مشخص کنید. یعنی دردی که احساس می کنید از سمت واژن است یا لگن. زمانی که پزشک منشا درد را پیدا کند بسیار زودتر شما را درمان می کند.

 

علت درد زیرشکم هنگام نزدیکی

 

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بدلیل دردهای زیرشکمی را در زمان رابطه جنسی ایجاد کند. در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد:

 

1-ولوودینیا

 

عفونت از جمله دلایل اصلی بروز درد در زمان نزدیکی است. علاوه بر آن، بیماری بنام ولوودینیا وجود دارد که در زمان ورود آلت تناسلی به داخل واژن دردی احساس می شود. دلیل اصلی ایجاد این درد، مشکلات عصب است. ولوودینیا می تواند یک بیماری نوروپاتیک محسوب شود. برخی از بانوان در قسمت واژن خود، انتهای عصب حساس و قوی تری دارند که در زمان دخول متوجه درد می شوند. بیماری ولوودینیا را به دو گروه تقسیم بندی می کنند:

 

تحریک شده و تحریک نشده. بسیاری از زنان بدلیل تحمل درد در زمان دخول از رابطه جنسی گریزان اند. برای درمان معمولا پزشک از دارو، کرم های موضعی و قرص های ضدافسردگی کمک می گیرد که گاهی غیرموثر واقع می شوند. ورزش های مختلفی برای کف لگن وجود دارد که برای کنترل عضله های واژنی بکار گرفته می شود. مصرف کرم های استروژنی نیز می تواند درد زیرشکم در زمان نزدیکی را تا حدودی کم کند.

 

2- واژینیسموس

 

یک بیماری دیگر که می تواند در زمان نزدیکی یک درد را به زن منتقل کند، واژینیسموس است. این بیماری در اثر انقباض و گرفتگی ناگهانی عضله های لگنی ایجاد می شود. زنانی که به این بیماری دچارند نمی توانند عضلات لگن خود را آزاد کنند، به همین علت باعث می شود تا در زمان نزدیکی احساس درد زیادی داشته باشند. گاهی اوقات شدن این اتقباضات افزایش پیدا می کند، به گونه ای که عمل دخول امکان پذیر نیست.

 

3- آتروفی واژن

 

بیماری آتروفی واژن از جمله بیماری هایی است که در زنان یائسه بروز پیدا می کند. علت اصلی این بیماری کاهش سطح هورمون استروژن است که باعث خشکی واژن شده است. خشک بودن واژن باعث می شود تا زن در زمان دخول احساس خارش و دردی را متحمل شود.

 

 

4- آندومتریوز

 

گروه دیگری از زنان در زمان نزدیکی درد عمیقی را در ناحیه لگنی حس می کنند که می تواند دلیل ان بیماری آندومتریوز باشد. مخاط رحم شامل غده ها، گلبول های خونی و سایر بافت هاست که مجموع آن ها را اندومتریال می نامند. وجود اندومتریال برای تخمک گذاری سالم واجب است. در برخی اوقات بافت اندومتریال در بخش هایی خارج از رحم قرار می گیرد که عامل ایجاد کننده زخم، گره و درد در ناحیه واژنی است.

 

5- توده های لگنی

 

برخی اوقات درد لگن می تواند ناشی از وجود یک کیست تخمدان، توده، فیبروئید و غیره باشد که ناحیه لگن را اشغال می سازند.

 

6- التهاب لگن

 

بیماری التهابی لگن می تواند با نشانه هایی مانند: کمردرد، ترشحات واژنی، خونریزی های غیرعادی، تب و درد شدید زمان رابطه جنسی همراه باشد. این بیماری دلیل اصلی احساس سوزش غیرعادی واژن در زمان نزدیکی است. علل ایجاد بیماری التهابی لگن؛ عفونت باکتریایی است که در اندام های زنانه فعالیت می کند.

علاوه بر موارد بالا دلایل دیگری وجود دارد که در زمان نزدیکی، زن احساس درد را تجربه کند که در ادامه موارد غیره را ذکر می کنیم.

 

7- دخول عمیق

 

اگر دخول بصورت عمیق انجام می شود می تواند حس درد را در هنگام یا بعد از رابطه جنسی ایجاد کند. درد ناشی از دخول عمیق همیشگی نبوده و با استراحت یا تغییر پوزیشن برطرف می شود.

 

8- نفخ

 

در زمان رابطه جنسی هوا می تواند به داخل واژن یا مقعد وارد شود. این هوای ورودی می تواند درد زیرشکم در زمان نزدیکی را ایجاد کند. نفخ می تواند در زمان رابطه جنسی در بالای شکم یا قفسه سینه نیز درد ایجاد کند. درد ناسی از نفخ پس از خروج هوای اضافی رفع می شود.

 

9- عفونت ادرار

 

عفونت ادراری می تواند مثانه و مجاری ادراری را تحت تاثیر قرار دهد. زنانی که به عفونت ادراری دچار می شوند در زمان نزدیکی علاوه بر درد زیرشکم می توانند مشکلات زیر را نیز تجربه کنند:

 

*احساس سوزش و درد زمان خروج ادرار

*تکرر ادرار

*ادرار ابری

*ادرار خونی

*درد ناحیه مقعد

 

10- عفونت مقاربتی

 

عفونت های سوزاک و کلامیدیا بطور معمول علائمی از خود بروز نمی دهند. اما یکی از نشانه های مهمی که می توانند ایجاد کنند، درد زیرشکم بوده. عفونت های مقاربتی می توانند درد واژنی را بعد از رابطه جنسی ایجاد کنند. از دیگر نشانه های این عفونت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش حساسیت ناحیه لگن، درد یا سوزش در زمان خروج ادرار، ترشحات غیرعادی واژن و بوی بد.

سیستیت بینابینی، سندرم روده ی تحریک پذیر، موقعیت قرارگیری رحم، مسدود شدن لوله فالوپ، فیبروئید رحم، کیست تخمدان و غیره می تواند از دلایل ایجاد درد زیرشکم در زمان نزدیکی یا پس از آن باشند.

 

 روش های درمان و پیشگیری از درد در زمان نزدیکی

 

برخی از زوجین برای حل این مشکل از روان کننده ها استفاده می کنند. درست است که مصرف روان کننده می تواند درد را کاهش درد ولی بصورت قطعی آن را رفع نمی کند. پس باید بدنیال درمان های جدی تری برای بهبود درد باشید.

در ابتدا روش هایی را به منظور پیشگیری از بروز درد در زمان نزدیکی توصیه می کنیم:

 

1.مصرف آب را جدی بگیرید. سعی کنید روزانه 8 لیوان آب میل کنید تا آب بدنتان تامین شود.

2.هر زمان احساس پر بودن مثانه را داشتید، فورا به دسشویی بروید و مثانه تان را تخلیه کنید.

3.در زمان شستشوی اندام جنسی ابتدا بخش واژن را بشویید سپس مقعد. در این روش باکتری و عفونت های مقعدی به واژن داخل نمی شوند.

4.جنس لباس زیرتان را از پنبه و نخ انتخاب کنید. پوشیدن لباس های زیر پلاستیکی و شلوارهای تنگ باعث بیماری می شود.

5.سعی کنید در زمان رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. اگر به کاندوم حساسیت نشان دادید از سایر روش های ضدبارداری کمک بگیرید.

6.لباس زیرتان را بصورت روزانه تعویض نمایید.

7.برای شستشوی لباس زیر از شوینده های ملایم استفاده کنید.

8.در زمان استحمام سعی کنید از دوش ایستاده استفاده کنید و در وان و جکوزی دراز نکشید.

9.برای خشک کردن اندام تناسلی از یک حوله تمیز یا یک خشک کن حرارتی چون شسوار استفاده نمایید.

10.در زمان رابطه جنسی از روان کننده هایی که موادشمیایی در آن ها بکارنرفته مصرف شود.

11.از پدهای بهداشتی معطر، تامپون و دستمال توالت معطر اصلا استفاده نکنید.

12.سعی کنید نواربهداشتی پارچه ای استفاده کنید. اگر از نواربهداشتی های معمولی استفاده می شود، هر سه ساعت یکبار آن را تعویض نمایید.

13.رعایت بهداشت زنان یکی از عوامل اصلی پیشگیری از بیماری است. سعی کنید اطراف واژن را با آب ولرم بخوبی شسته و خشک نمایید. از صابون برای شستشوی واژن استفاده نکنید.

14.در زمان استحمام به طرزی قرار بگیرید که شامپوی حاصل از شستن موها به بخش واژن و مقعد وارد نشود.

15.رژیم غذایی تان را اصلاح کنید و سعی کنید از موادغذایی سالم استفاده کنید. ماست ارزش غذایی بسیار بالایی دارد از مصرف آن غافل نشوید.

16.از دوش واژن بشدت بپرهیزید.

17.بهداشت را باید زوجین در زمان رابطه جنسی جدی بگیرند و سعی کنید رباطه جنسی مراقبت شده ای را تجربه کنید.

18.هیجانات و عواطف خود را کنترل کرده و از استرس دوری نمایید.

درمان های خانگی برای کاهش درد وجود دارد، مثل: استفاده از کیسه آب گرم، دمنوش بابونه و عسل، زنجبیل، نوشیدنی سرکه+آب+عسل و دمنوش رازیانه. بهتر است قبل از مصرف هر نوع دمنوش خانگی عوارض و موارد احتیاط آن را مطالعه کنید.

 

در طی مطالب بالا سعی کردیم تمام نکات مفید درمورد علل درد زیر شکم و درمان ان را بیان کنیم.

اگر دردهای ناحیه شکم و واژن بیشتر از 3 بار برایتان رخ داد و روش های خانگی موثر نبود، حتما به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاع از برنامه کاری پزشکان و رزرو نوبت کلیک کنید.

Link Icon اشتراک گذاری:
whatsApp FaceBook Twitter Mail telegram

دیدگاه شما

پاسخ
user Icon
comment

0 نظر در صف بررسی

پزشکان پیشنهادی